dinsdag 24 november 2009

GianCarlo

Axe

Iedereen kent wel het deodorantmerk Axe. Hun reclames zijn niet meer uitaxe1de marketingwereld weg te denken. Hun motto is Spray more, get more. Dit zie je ook terug in hun reclames. Hoe meer deodorant de mannen op zich spuiten, hoe meer vrouwen aan komen rennen en zich op de man storten. Eigenlijk is het iedee hierachter dus; als je Axe gebruikt, krijg je vrouwen.

In 1983 werd AXE voor het eerst in Frankrijk gelanceerd als geparfumeerde deodorant-bodyspray. Het was een combinatie van de bescherming van een effectieve deodorant met de zekerheid van een aantrekkelijke geur. Een nieuwe deodorant voor mannen was geboren.

Ruim 25 jaar later beleven jonge mannen in meer dan 60 landen nog steeds dagelijks de AXE-ervaring. Vanaf die tijd lanceert AXE elk jaar een nieuwe axe2geur. Omdat ze elk jaar een nieuwe geur uitbrengen, verveeld het ook niet om Axe te blijven gebruiken. Ze vernieuwen zich elk jaar en hierdoor blijft het ook aantrekkelijk om Axe te blijven kopen.

“Het AXE EFFECT is de internationaal bekende naam voor de aandacht van aantrekkelijke vrouwelijke achtervolgsters voor mannen die AXE gebruiken. De combinatie van de geur van AXE en je natuurlijke lichaamsgeur geeft je een ultieme verleidingsgeur die ervoor zorgt dat vrouwen zich aangetrokken voelen tot je mannelijkheid. Dat is het AXE EFFECT!”




Concepten van nu

Digitale Televisie op je mobiel

Met MobielTV op je mobiele telefoon ontvang je minimaal 10 zenders op je gsm via de techniek van MobielTV van KPN. MobielTV biedt de volgende kanalen: Nederland 1, Nederland 3, RTL4, RTL24, SBS6, Jetix/Veronica, MTV Music, Discovery Channel, Xite en Nick Toons. RTL24 is een speciaal gemaakte nieuwszender dat voor de mobiele telefoon is ontwikkeld. DVB-H is het broertje van DVB-T, want het is ook een technologie waarbij de ontvanger het signaal uit de lucht haalt en niet van een kabel. Voluit heet de technologie IP Datacasting over DVB-Homdat het digitaal uitzenden combineert met een internetprotocol, wat de ontvangst op een draagbaar toestel mogelijk maakt. Om het DVB-H-signaal te kunnen ontvangen, heb je een nieuw toestel nodig waarin behalve een gsm-ontvanger ook een radio-ontvanger zit. Het systeem werkt los van de gsm- of 3G-diensten. Gebruikers kijken tv zoals thuis op een gewone televisie, en de technologie heeft geen uitstaans met diensten als video on demand . Nokia is een van de voortrekkers van de DVB-H-technologie, vanuit de redenering dat iedereen televisie kijkt en dat wereldwijd al 2 miljard gsm's verkocht werden.


het is een slim concept omdat het inspeelt in de behoeftes van nu.

iedereen heeft al een mobiel dus zal het niet lang duren voordat iedereen er 1 heeft waar je tv op kan kijken.



DE SEGWAY
De Segway is ontwikkeld vanuit de gedachte van de voetganger. Het heeft compacte afmetingen waardoor smalle paden en wegen makkelijk zijn af te leggen. Buiten de kleine wegen kan de Segway een maximale snelheid van 20 kilometer per uur bereiken.
De Segway PT beweegt zich verplaatsing van het lichaamsgewicht. Door naar voren te leunen beweegt de Seway PT naar voorwaarts en door achterwaarts te leunen rijdt hij naar achter. Als je wilt stoppen moet je rechtop op de Segway staan. De Segway PT blijft in balans ongeacht de snelheid, gewicht of bagage dat word meegedragen. De Segway is op iedere ondergrond te gebruiken of je nou op een geasfalteerde weg rijd of een bospad. Het enig wat nodig is , is grip op de ondergrond. Alle elektronica is beschermd tegen de veranderde invloeden van buitenaf.

dit is ook een heel goed concept omdat het in feite de fiets vervangt, alleen hoef je hierbij niet te trappen alleen voor over te leunen, en het is nog eens milieu vriendelijk want het werkt op batterijen.




Concept van vroeger
Sony walkman

De walkman werdt in 1979 geintroduceerd door sony.het werdt bedacht door Masaru Ibuka en Morita-san, de oprichter van Sony. Het staat voor een op batterijen werkend apparaat dat compact cassettes afspeelt via een hoofdtelefoon en meegenomen kan worden tijdens het wandelen of fietsen. De eerste versie werd gelanceerd op 1 juli 1979.

Wat de Walkman de Walkman maakt is dat er een knop opzit waarmee een microfoon wordt ingeschakeld en zo met een medewandelaar gesproken kan worden.
Alleen was het zo dat een Duitse man genaamd Andreas Pavel al 2 jaae daarboor een dergelijk apparaat had uitgevonden. na een juridische strijd van 20 jaar werdt het bijgelegd en kreeg Pavel een aantal miljoenen van sony.

Deze uitvinding werd in korte tijd razend populair bij de jongeren. Andere fabrikanten probeerde om dergelijke apparaten uit te brengen, die in de volksmond allemaal walkman heetten maar officieel zijn aangeduid met de naam 'portable cassettespeler'.

De concurrentie werdt steeds groter en dat heeft voor ontwikkelingen gezorgt waardoor je opvolgers kreeg, een paarvoorbeelden zijnde klassieke Walkman (geluidsdrager: cassette)
cd-walkman (geluidsdrager:
compact disc)
DAT-walkman (geluidsdrager: DAT-cassettes)
minidisc-walkman (geluidsdrager: minidisc)
walkman met computerbestanden voor muziek, zoals mp3 en wma.

waarom dit een concept van vroeger is is omdat bijna iedereen wel een walkman had en
nu in het jaar 2009 iedereen wel een andere mp3 speler heeft die zijn of haar walkman heeft
vervangen, denk maar aan mp3 spelers zoals: ipods, telefoons enz



Conceptontwikkelaar

Joop van den Ende

Joop van de Ende is op 23 februari 1942 in Amsterdam geboren. Hij heeft een opleiding tot timmerman en technisch tekenaar gevolgt. Hij wiou eerst zelf artiest worden, maar dat was helaas niet voor hm weg gelegt. Daarom opent hij in 1962 een feestartikelenwinkel en een theaterbureau.
In de jaren zeventig begint hij zijn eerste theaterproductie. In de daaropvolgende jaren maakt Van den Ende verschillende succesvolle televisiepogramma’s, zoals de 'Playbackshow', 'de Soundmixshow', 'Goede tijden Slechte Tijden' en 'Big Brother'.
In 1989 begint Joop van den Ende de televisiezender TV10. Deze zender krijgt echter geen toestemming om uit te zenden in Nederland. Enkele jaren later mislukt ook zijn televisiezender Sport7. 


Joop van den Ende opent in 1993 het Circustheater in Scheveningen met de musical 'The Phantom of the Opera'. 
In 1994 gaat hij samenwerken met zijn tot dan toe grootste concurrent John de Mol. Samen richten ze het bedrijf Endemol op, dat enkele jaren later naar de beurs gaat.
In de eerste helft van de jaren negentig probeert Joop van den Ende door te breken op Broadway met de musical 'Cyrano'. Deze musical flopt echter, waardoor Joop van den Ende grote financiële verliezen lijdt. Ook het televisiepretpark Showbizz City uit 1997 kost hem veel geld en levert weinig op.
Zijn gezondheid neemt in 1999 af. Hij besluit daarom in 2000 uit Endemol (dat inmiddels is gekocht door het Spaanse Telefonica) te stappen. Hij verkoopt zijn belang van 26%, wordt miljardair en richt zich voortaan volledig op het produceren van grote musical in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten.





trend van nu






Microtrend: toyota prius
Maxitrend: hybride autos

Megatrend: global warming

Deze autos werdt in 1997 alleen verkocht in japan en werdt pas in het jaar 2000 beschikbaar voor de rest van de wereld. In 2004 na het verkopen van 160.000 autos werdt de productie gestopt en werdt de prius 2 geproduceerd. Met een prijs vanaf €25.250 was dit een ruime, milieuvriendelijke en toch een luxe auto met inparkeer functie waarbij de auto dat zelf doet. De Toyota Prius werd door een Europese vakjury van
autojournalisten uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2005 en ook in de Verenigde Staten werd dit model tot "Auto van het Jaar" gekozen, wat uniek is. Volgens Toyota verbruikt de nieuwe Prius gemiddeld 1 liter per 25,6 km.
In augustus 2009 overschreed Toyota de grens van 2.000.000 hybride auto's. Hierin werden alle hybride modellen van Toyota en
Lexus in verrekend, maar de Prius scoorde het hoogst met een aandeel van 70%.
Het gerucht gaat dat na 2011 "Prius" een aparte merknaam zal worden: vanaf dan worden alle hybridemodellen onder deze naam ondergebracht. Dit is echter twijfelachtig, omdat
Toyota na 2020 uitsluitend hybride auto's wil produceren.

Bron: wikepedia.nl




trend van nu






Microtrend: twitter


Maxitrend: microblogging


Megatrend: instant messaging


Twitteren komt neer op in real time communiceren via een microweblog op een pc of gsm. Door de combinatie van webloggen met instant messaging wordt het soms microblogging genoemd. De basisvraag van de dienst was oorspronkelijk "Wat ben je aan het doen?" en is nu "Wat gebeurt er? Iedere twitteraar kan op elk moment van de dag in maximaal 140 tekens vertellen waar hij/zij mee bezig is, wat hij/zij van plan is of wat hem/haar bezighoudt. Er zijn ook mensen die vooraf aankondigen dat zij bij een evenement aanwezig zijn en met anderen, al dan niet aanwezig bij het evenement, willen twitteren. Dit creëert een virtuele aanwezigheid.
Twitter is opgericht in oktober 2006 door Obvious Corp, een nieuw bedrijf uit
San Francisco en kwam voor het eerst beschikbaar in maart 2006. Het Twitter-projectteam won de South by Southwest Web Award van 2007 in de categorie "blog". Twitter maakte een enorme groei door, onder meer door de snelle verslaggeving na rampen en andere actualiteiten, zoals de noodlanding van US Airways-vlucht 1549, de vliegtuigcrash van Turkish Airlines-vlucht 1951 en de ongeregeldheden na de presidentsverkiezingen in Iran in juni 2009.
Prominente twitteraars zijn onder meer
Barack Obama, Stephen Fry, Lance Armstrong en Robert Scoble..Er zijn al honderden aplications geschreven voor Twitter wat inhoudt dat voor onder andere de BlackBerry, iPhone, Windows Mobile en Android Twitter clients zijn gecreëerd. Dit heeft al een grote impact op de dienst gehad. Op 22 november 2009 werd het woord Twitteren door het Genootschap Onze Taal verkozen tot woord van het jaar 2009.Met Twitter sturen gebruikers tekstberichten, zogenaamde tweets, van maximaal 140 karakters lang via SMS, e-mail, IM, de Twitter-website of via een applicatie zoals Twitterrific of TweetDeck. Deze tweets worden getoond op de gebruikerspagina en eveneens bij andere gebruikers die hebben opgegeven deze te willen ontvangen. De zender kan de aflevering beperken tot een groep vrienden, maar standaard worden de berichten afgeleverd bij alle belangstellenden.
De belangstellenden kunnen de tweets ontvangen via de Twitter website, IM, SMS, e-mail,
RSS of een applicatie. Sinds kort kan men ook via Hyves publiceren, en lezen van tweets.
Er doen regelmatig geruchten de ronde dat internetgigant
Google of anderen de dienst Twitter zouden willen kopen. De interesse van Google is gelegen in het feit dat de zoekmachine van Twitter resultaten toont van het heden in tegenstelling tot de zoekresultaten van Google die altijd geïndexeerde resultaten toont met enige vertraging.


Bron: wikepedia.nl












Trend van de toekomst




Microtrend: 3D Gaming


Maxitrend: cyberspace


Megatrend: virtual reality gaming







Virtual reality beschrijft een omgeving die gesimuleerd is door een computer. De meeste virtual reality omgevingen zijn voornamelijk visueel; hetzij via een 3D computer scherm of via speciale stereoscopische brillen. Sommige vr-omgevingen bevatten ook geluid.
Doorgaans kunnen gebruikers interactie hebben met de vr-omgeving. Soms gewoon via een keyboard, maar er is ook speciale randapparatuur zoals
headmounted display, de dataglove of cybergloves en de spacemouse voor dit doeleinde. De gesimuleerde omgeving kan lijken op een omgeving uit de werkelijkheid, bijvoorbeeld bij piloottrainingen in vr.
De term virtual reality is oorspronkelijk bedoeld als een term die aangeeft dat de gebruiker volledig 'ondergedompeld' wordt in de gesimuleerde omgeving,
Een handige standaard-taal om een vr wereld op te zetten is de taal
VRML (Virtual Reality Markup Language), met aanvullend de nieuwste standaard x3d. Deze 3d scripttalen zijn te vergelijken met de wijze waarop html op internet bekend geworden is op het gebied van 2d technieken. Met x3d versmelten deze talen in de nieuwe xml taal. Een voorbeeld van vrml is te vinden via het Groninger Museum. Dit museum heeft Nederlands beeldend kunstenaar Martin Sjardijn opdracht gegeven een virtueel museum te bouwen dat over internet bereikbaar is.
Virtual reality wordt vaak in een adem genoemd met
Cyberspace. In deze context is cyberspace de gesimuleerde wereld, terwijl met virtual reality meer de ervaring bedoeld wordt.




Bron: wikepedia.








Trend uit het verleden







Microtrend: Pieper.
Maxitrend: messaging.
Megatrend: Mobiele Communicatie.





Het oorspronkelijke semafoonnetwerk kwam tot stand in de jaren 60. Het werkte met vier zenders in Nederland en België. De semafooncentrale bevond zich in Den Haag en was bereikbaar onder een nummer dat begon met 065
Halverwege jaren negentig was het gebruik van de Buzzer en Maxer erg populair. De Buzzer was een semafoon zonder abonnement waarmee bereikbaarheid voor het grote publiek beschikbaar werd. De Buzzer was vooral onder jongeren zeer populair. Echter toen de mobiele telefoon zijn intrede deed verloor de Buzzer aan populariteit. Als gevolg van het op 1 november 2005 sluiten van de semafonienetten Nationaal 1 en Benelux zijn een deel van de Buzzers en semafoons van weleer niet meer te gebruiken. Dit geldt in het bijzonder voor de semafoons en buzzers met nummers die beginnen met 06-5. De Maxer was erg populair omdat deze grootschalig werd gebruikt tijdens grote marketingsacties van Pepsi en Free Record shop.
Van alle semafoon- en Buzzernummers beginnend met 06-5 is de licentie afgelopen en deze dienen door KPN teruggegeven te worden aan de
OPTA.
Eind juni 2006 maakte
Belgacom bekend met zijn semafoondiensten te stoppen. De huidige klanten, vooral


Bron: wikepedia







Trend uit het verleden






Microtrend: jojo’s

Maxitrend: spelen, truckje’s showen.

Megatrend: ?



Een jojo of yo-yo is een stuk speelgoed. Oorspronkelijk werden ze van ivoor en terracotta schijfjes gemaakt, tegenwoordig bestaan er ook houten, kunststoffen en metalen varianten. Een jojo bestaat uit twee ronde schijven van gelijke grootte die door middel van een klein asje aan elkaar zijn verbonden. Om dat asje is een touw gewikkeld. Aan het eind van het touw zit een lusje om een vinger (ring- of middelvinger) in te steken. Door de jojo naar beneden te gooien rolt de jojo zich af en op de juiste manieweer op te trekken komt deze vanzelf weer naar boven. Eventueel bevindt zich om het asje nog eenr ringetje gevuld met kogellagertjes. Door een jojo met deze uitrusting krachtig naar beneden te gooien gaat deze 'spinnen'; hij blijft dan beneden, maar blijft ook door draaien. Door vervolgens een korte, trekkende beweging te maken rolt de jojo zich weer op. Tijdens het spinnen zijn er mogelijkheden voor trucs.


Bron: wikepedia



John Naisbitt: man van de megatrends

Als Faith Popcorn de moeder aller trendwatchers is, dan is John Naisbitt de vader. Zijn naam zal wel altijd worden geassocieerd met de bestseller Megatrends uit 1982, waarvan meer dan 8 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hierin geeft hij een overzicht van de belangrijkste langetermijntrends die voor de toekomst van belang zijn. Het meeste inzicht had Naisbitt waarschijnlijk in de consequenties van wat hij de 'opkomst van de informatiesamenleving' noemt. Dit blijkt bijvoorbeeld uit zijn stellingname in een debat met futuroloog Alvin Toffler (The Third Wave). Toffler meende dat je aan de files kon zien hoever de informatietechnologie was gevorderd en zag thuiswerken voor zich. Naisbitt beweerde dat behoefte aan persoonlijk contact zou toenemen naar mate de technologie verder vorderde. Achteraf is het niet moeilijk te zien wie gelijk had... In het boek Megatrends 2000 lijkt het er echter op dat bij Naisbitt de wens ook wel eens de vader van de gedachte is. Hierin spreekt hij de verwachting uit dat in toekomstige, door de informatie- en telecommunicatietechnologie geschraagde economie de individuele capaciteiten op een veel persoonlijker niveau belangrijk worden: 'Het is een informatie-economie met hoge lonen, waarin de mensen worden betaald voor wat er uniek aan hen is - hun intelligentie en creativiteit.'
Bron:http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Trendwatchers.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten