woensdag 25 november 2009

Marjolein

Een goede conceptlancering


The Blair Witch Project

Deze lowbudgetfilm heeft de meeste winst gemaakt in de film geschiedenis. De film heeft rond de 600.000,- gekost en maar liefst 245.000.000,- opgebracht.

Toen de lancering van deze film begon hebben ze de mensen in de waan gelaten dat het een documentaire was. Er was gezegd dat er beelden waren gevonden van een jaar geleden en dat ze deze hadden gebruikt voor de documentaire. Iedereen was hierdoor zo geschokt dat ze de film wilden kijken om te zien wat er gebeurd was. Er is ook na de release van de film nog lang twijfel geweest over de echtheid van de film.


De lancering van deze film is zo goed geslaagd doordat ze de mensen hebben geshockeerd. Bijna iedereen kent de film wel en bijna iedereen kent de mythe er omheen ook. Dit bewijst ook weer dat dit een zeer geslaagde conceptlancering geweest moet zijn.

Bronnen:http://1cod3.blogspot.com/2007/06/een-goede-conceptlancering.html

De cei lessen van vorige periode.


Concepten van nu


De I-Phone
De I-Phone is een ontzettend goed concept voor nu omdat het helemaal past in de behoeften van de consument van dit moment. Apple staat al langer bekend door de goede grafische interface die ze ontwerpen in tegenstelling tot andere bedrijven zoals microsoft. Ook bij dit ontwerp is de grafische interface weer goed doordacht, het is praktisch en ziet er ook nog eens mooi uit.



De I-Phone slaat vooral goed aan onder jongeren doordat het echt een statussymbool vormt.


Apple brengt de belangrijkste dingen voor jongeren samen in 1 apparaat namelijk: een gsm, een mp3-speler en een mini computer met internet om altijd en overal online te zijn.




Ik kies bewust

Het logo is op de markt gebracht door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de VN voedsel- en landbouworganisatie (FAO). Dit naar aanleiding van een rapport over de rol van voedsel bij chronische aandoeningen. Deze organisaties vonden het belangrijk om het de consument makkelijker te maken een gezonde keuze te maken.


Het "ik kies bewust" logo is een concept wat goed op de markt is gebracht. Mensen hebben tegenwoordig ontzettend de behoefte om goed op te letten wat ze eten om op deze manier gezonder te worden. Het ik kies bewust logo speelt hier heel slim op in.


Mensen hebben al snel het idee dat als ergens een logo op staat dat het dan gezond is en daarom word het veel verkocht. Maar het is uiteraard niet de bedoeling dat je er veel van gaat eten want dan is het nog steeds ongezond.



Concept van vroeger

BH’s

Frans voor: damesondergoed. Vanaf het begin van de mensheid heeft men al de behoefte om het lichaam te bedekken. Maar ondergoed droeg men in het begin nog niet. Rond de middeleeuwen ontstond er ondergoed, maar dit was alleen voor de hogere klassen.

De eerste bh werd 2500 voor Christus gedragen in Kreta, voornamelijk door atletes om de buste stevigheid te geven. Het was puur voor praktisch nut.

In de 16e eeuw kwam men erachter dat ondergoed het vrouwelijke figuur kon benadrukken. Er werden korsetten ontworpen waardoor de taille werd versmalt en de borsten plat werden gedrukt. Korsetten werden veelal verstevigd met baleinen van walvissen. Toen de baleinen werden vervangen door ijzer konden de korsetten nog strakker worden aangetrokken alleen kregen de vrouwen hierdoor gezondheidsproblemen. De organen (zoals de longen) werden ingedrukt waardoor het ademen moeilijk werd met gevolg dat vrouwen vaak flauwvielen.

In de Victoriaanse tijd kreeg het korset een andere vorm. De borsten werden in plaats van platgedrukt omhoog geduwd. Hierdoor ontstond de zogenaamde wespentaille. De taille was op z’n smalst rond 1890 namelijk 40 cm.

Eind 19e begin 20ste eeuw kwam er een beweging die opriep tot verbranding van alle belemmerende kleding waaronder het korset. Ook eisten zei meer rechten voor de vrouw. Hierdoor ontstonden gezondheidskorsetten die wel ondersteunend waren maar de natuurlijke bouw van het vrouwlijk lichaam volgden.

In de loop van de tijd verdween het korset en werd vervangen door de BH en de corselet beide ontworpen door Franciase Herminie Cadolle. In 1907 werd een BH voor het eerst getoond in het blad Vogue.

Vanaf deze tijd is de BH zich gaan ontwikkelen. Hij is steeds comfortabeler, praktischer maar ook erotischer geworden. Ook is de kijk erop flink veranderd, was het vroeger een taboe om er überhaupt over te praten tegenwoordig zie je bij genoeg vrouwen de BH zitten en is het een heus mode item geworden!




Conceptontwikkelaar



Reinout Oerlemans

Reinout Oerlemans is mede oprichter van het bedrijf Eyeworks. Dit bedrijf heeft verschillende grote programma’s op zijn naam staan zoals de Bauers en verschillende IQ-test shows maar ook word het programma Jensen! met het bedrijf geassocieerd.


Eyeworks is tegenwoordig een internationaal bedrijf met het hoofdkantoor in Nederland. Reinout Oerlemans is een paar jaar geleden met zijn familie in Amerika gaan wonen (daar zit ook een vestiging) maar door de crisis zijn ze gedwongen terug te verhuizen.


Bronnen:





Trends uit het verleden
Feminisering:
Vrouwen willen op gelijke voet komen met de mannen. Om dit te bereiken gaan steeds meer vrouwen carriere maken en beginnen later of helemaal niet aan kinderen. Voor de mannen was het gevolg dat ze steeds meer huishoudelijke taken op zich moesten gaan nemen.

Anti-autoriteit:

















Door de strenge regels uit de oorlog gingen wilden mensen geen regels meer. De mensen wilde zelf bepalen wat ze wanneer deden en hoe ze dat dan gingen doen. Elke vorm van autoriteit was ongewenst, hierdoor werd er door de regering steeds meer gedoogd omdat de regels toch niet of





nauwelijks werden nageleefd.

Trends van nu
Socialisering:




De mensen worden steeds socialer. Dit komt omdat mensen over steeds meer problemen te horen krijgen en zich ermee verbonden voelen. Hierdoor worden er steeds meer stichtingen en goede doelen opgezet om op deze manier samen de wereld te verbeteren.


Gezond leven:























Mensen worden steeds dikker maar er word veel aandacht aan de negatieve kanten hiervan besteed. Hierdoor gaan mensen steeds beter met voedsel om en gaan ze bewuster eten. Een ander voorbeeld van gezond leven is bijvoorbeeld: vaker sporten.


Toekomst
Vergrijzing:
Door de vergrijzing groeit de groep pensioensgerechtigden maar de groep werkenden blijft gelijk. Hierdoor kunnen niet alle pensioenen meer gefinancierd worden. De overheid kan dat niet allemaal meer financieren en moet zich hierdoor terugtrekken. Er komt dus een einde aan de verzorgingsstaat en de verzorging word weer de taak van de burgers.

Trendwatcher
Tom Palmaerts

Tom Palmaerts is lid van de trendwolves. Dit is een organisatie dat bestaat uit allemaal trendwatchers. Hij is vooral gespecialiseerd in subculturen en dan vooral onder de jongeren.
Ook heeft hij een boek geschreven "Talkie Walkie" wat ook over dit onderwerp gaat.

Naast subculturen onder jongeren is hij ook actief op het gebied van gadgets en online communities.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten