dinsdag 24 november 2009

Rashida

Conceptlancering





Spraakmakend voorbeeld van een goede lancering



microtrend = Spelcomputer Wii
maxitrend = Beweging
megatrend = Technologisering

Een voorbeeld van een goede conceptlancering is de nieuwe spelcomputer van Nintendo: de Wii. Het is een spelcomputer waar je niet meer op de bank zit maar je bent in je woonkamer aan het staan en aan het bewegen, omdat je moet tennissen, golfen, bowlen, zwaartvechten. Je bestuurt bij bijvoorbeeld met tennis het poppetjes door echt een tennis slag te maken, waardoor je niet meer dagen stil zit op de bank, maar sportief aan het bewegen bent waardoor de mensen gezond bezig zijn.

Het begon allemaal met de race van Sony en Microsoft voor de nieuwe consoles die ze uit gingen brengen, de Playstation 3 en de Xbox 360. Gefocust op maximale graphics en next generation gaming, brachten beide de consoles op de markt. Duur en hoge ROI voor de bedrijven en het bleef angstig stil bij de Nintendo producenten. Totdat ze uit het niets de Wii op de markt brachten, een innovatief console, zoals we die de dag van vandaag kennen. Het succes van dit concept is de uniekheid en innovatie op het gebied van spelen. Doormiddel van bewegingssensoren kan de consument spellen spelen door zelf te bewegen. Hierdoor wordt de interactie met de spellen vergroot alsof je zelf in het spel zit. Met een remote en eventuele nun’chuck als bediening in je hand kun je tegenwoordig ook de Wii Fit bespelen, hiermee kun je balans en fitnessoefeningen doen met de Wii.

Er is reclame gemaakt op televisie, in magazines, persconferenties, enz. Ze hebben zich gericht op het revolutionaire besturings systeem. Want op het gebied van grafix zijn de andere spelcomputers (Playstation 3 en X-box 360) veel beter. Deze spelcomputer is nu al een tijd op de Nederlandse markt en is nu nog steeds erg gewild.
Door alle ophef rond de spelcomputer en de nieuwe manier van spelen, was iedereen natuurlijk heel erg nieuwsgierig naar de WII. Toen de WII dan eindelijk op de markt werd gebracht was hij binnen no time uitverkocht en werd je op een wachtlijst geplaatst voor de volgende lading die werd verwacht.



Teruggekoppeld naar de Trend cirkel, zou ik deze lancering tussen de volgers en de setters plaatsen.
Ze volgen de andere gameconsoles doormiddel van, ook een nieuwe computer op de markt brengen en ze zijn in dit geval de setters, omdat zij de eerste zijn die een spelcomputer uitbrengen die bespeelt wordt op zo een unieke wijze.

Bronnen
www.wii.com
Eplaza infogids
Eigen inbreng
















Concepten van nu




Greetinq

Een telecomdienst, om afhankelijk van de beller, meerdere begroetingen in te stellen met daarnaast een online service om voicemailberichten af te luisteren en te beheren. De dienst komt binnen enkele maanden op de markt en richt zich zowel op telecomoperators als op eindgebruikers.
Met Premium voicemail kunnen er meerdere begroetingen ingesteld worden, en door deze te koppelen aan een telefoonnummer wordt er voor een persoonlijke begroeting gezorgd: "Hoi Lisa, fijn dat je belt, spreek maar wat in!"
Het resultaat is dat de relaties zich plezierig verrast en erg gewaardeerd voelen. Ook maken we hen belangrijk.

Greetinq is een goed concept van nu, omdat hij tenslotte uitgeroepen is tot het meest veelbelovende concept van 2009. Ook is telecom een belangrijk en toegankelijk medium geworden dat vrijwel iedereen gebruikt.
Dit concept zorgt ervoor dat er een betere band wordt opgebouwd met de relaties vanwege de "persoonlijke" voicemail berichten.




Internet bankieren



Online de bankzaken regelen: snel, veilig en gemakkelijk.Internetbankieren bij de ING is eenvoudig. Overal kunnen de bankzaken veilig en snel geregeld worden. Van betalen tot sparen en van verzekeren tot beleggen.Internet Bankieren komt voort uit de megatrend technolisering. En door het drukke leven wat men tegenwoordig heeft door bijvoorbeeld werk hebben ze weinig tijd om langs de bank te gaan. Door het Internet bankieren kan je thuis of op het werk via internet je geld beheren. Je kan geld overmaken, rekeningen betalen en je saldo checken.Sinds kort kan je met ING internet bankieren nu ook inloggen met en beveiligingscalculator.




Internet bankieren is een goed concept omdat het ingaat op de trends van nu. Internet is een ontzettend belangrijk, en goed toegankelijk medium geworden, dat vrijwel overal te gebruiken is. We leven steeds sneller en hebben steeds minder tijd, dus is het snel kunnen kijken op je rekening en geld kunnen overmaken per computer een ontzettend goed concept.








Concept uit het verleden




De auto

De auto is al jaren een van de populairste vervoersmiddelen. De eerste auto met verbrandingsmotor werd gemaakt in 1862 door Etienne Lenoir, hoewel het pas een comercieel succes werd nadat de duitser Nikolaus Otto in 1878 een aantal verbeteringen aanbracht.Het woord automobiel is een Frans leenwoord (automobile). Het is een samenvoeging van het Griekse "αυτος" en betekent zelf en het woord "mobile" komt van het Latijnse "movere" en betekent bewegen. Samengevoegd maakt dat zoiets als "zelf voortbewegend" of "zelf voortbeweging". Een definitie van een auto schiet vaak te kort, maar een poging kan zijn: Een voertuig met een motor, bedoeld voor het vervoeren van één of meerdere personen over een weg, met drie, vier, zes of acht wielen.




Dit is een goed concept uit het verleden, omdat Carl Benz, nog steeds bekend staat onder het merk Mercedes Benz. Hij bouwde in 1885 de (driewiel-)auto uitgerust met een benzinemotor. Dit voertuig was de start voor de ontwikkeling en doorbraak van dit type verbrandingsmotoren. Sinds die tijd heeft de auto vele veranderingen doorstaan, maar het principe is altijd hetzelfde geweest. Het brengt ons veilig en snel naar de plek van bestemming, en is er in allerlei soorten en maten.















Conceptontwikkelaar




Joop van den Ende








Joop van den Ende is een Nederlands mediamagnaat op gebied van televisie en musical.Hij volgde opleidingen tot timmerman en tot technisch tekenaar, maar zou de kost gaan verdienen in de showbusiness.




Begin jaren '70 begint hij zijn eerste theaterproductie voor de televisie met onder andere Jeroen Krabbé, Willy van Hemert, Ko van Dijk en Rudi Falkenhagen.In 1978 maakt hij als producer naam met de Nederlandse televisieserie Bassie en Adriaan. 1980 starte Joop van den Ende Circus Bassie en Adriaan in samenwerking met de broers Van Toor. In maart 1980 was de première in Haarlem. Het werd een groot succes alleen de onderlinge verhoudingen werden er niet beter van. Er was afgesproken dat Van de Ende de dagelijkse leiding zou doen, Aad van Toor de artistieke leiding en Bas van Toor pers en publiciteit. Maar Van de Ende had het werk met een circus onderschat en kreeg daardoor geen tijd meer voor zijn theaterbureau wat zorgde voor het einde van het circus na alweer 2 jaar. Met als gevolg een breuk tussen de broers Van Toor met Joop van de Ende waarna zij de televisieseries en theatervoorstellingen in eigen beheer gingen produceren, wat erg succesvol bNa een tijd van rust en het herstellen van zijn gezondheid richt Joop van den Ende zich op de uitvoering van nieuwe plannen. Zijn in 1999 opgerichte theaterbedrijf vertoont een snelle internationale expansie. Zijn bedrijf, Stage Entertainment is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een multinational met 4000 medewerkers en 600 miljoen euro omzet.




Op 3 april 2006 neemt hij via zijn investeringsfonds 'Van den Ende & Deitmers Crossmedia Fund' een belang van 30% in televisieproducent Eyeworks.Nadat Joop van den Ende eind maart 2006 werd opgenomen met hartproblemen besloot hij een nieuwe balans tussen werk en privéleven te zoeken. Dit leidde ertoe dat hij op 15 september 2006 bekendmaakt zich terug te trekken uit de dagelijkse leiding van het Nederlandse theaterproductiebedrijf Joop van den Ende Theaterproducties B.V. Sinds september 2006 is hij nog twee dagen per week aanwezig op het hoofdkantoor van Stage Entertainment aan het Museumplein te Amsterdam.[1] Tijdens een persconferentie op 12 april 2007 heeft Joop van den Ende bekend gemaakt dat hij met ingang van 1 september 2007 de dagelijkse leiding van Stage Entertainment overdraagt aan Henk Kivits, voormalig topman bij Holland Casino. Joop van den Ende wordt President van de Raad van Commissarissen.




Naast Stage Entertainment heeft Van den Ende nog drie bedrijven waar hij als coach of commissaris optreedt. Vanuit die bedrijven neemt hij meer een rolmodelschap op zich, vooral waar het gaat om het stimuleren van bedrijven en kunstenaars, en om het ontwikkelen van stedelijke gebieden.




Bronnen:




http://www.deautogids.nl/begin/pagina.asp?page=1
www.ing.nl & Van Trends Naar Brands (Hilde Roothart / Wim van der Pol)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joop_van_den_Ende & spitsnet.nl/nieuws.php/47/6415/onlinehttp://www.marketingfacts.nl/berichten/20091112_albert_heijn_introduceert_boodschapservice_appie_op_iphone/ & ‘Concepting’ door Jan Rijkenbergten, http://www.greetinq.com/







Vroeger








Micro-trend = Knikkeren





Maxi-trend = Behoefte om erbij te horen





Mega-trend = Socialisering





Vroeger was er de behoefte om erbij te horen, mensen wilden samen dingen doen en gezellig spelen met elkaar (de kinderen dan). Denk alleen al aan de grote microtrend Knikkeren. Iedereen op het schoolplein was altijd met elkaar aan het knikkeren. Iedereen kon ook meedoen en er was geen onderscheid. Dit wilden de kinderen graag, wat voort komt uit de megatrend Socialisering. Ze wilden er bij horen en vriendjes met iedereen zijn.











microtrend: all star sneakers (sneakers)





maxitrend: behoefte aan apartheid (trendsetters, hip)





megatrend: individualisering





All star schoenen werden vroeger door alles en iedereen gedragen, nog steeds zijn all star schoenen die te koop zijn in de winkel en waar menig mens zich mee wilt vertonen. All star schoenen zijn een waar begrip geworden in de wereld van trendsetters, voorlopers en hip geklede mensen. Mensen hadden behoefte aan apartheid en wilden hip zijn. Dit kwam voort uit de megatrend Individualisering.














Nu






microtrend: i-phone





maxitrend: gemakzucht, modern, gevoel er bij te horen





megatrend: technologisering, modernisering





Nu heeft men meer behoefte aan gemakkelijk, snelheid en handigheid in één. Dat kan met de i-phone, de i-phone heeft zoveel functies die andere apparaten doen vervangen. Dus een apparaat vervangt alles. Zo heb je met de i-phone maar één apparaat op zak in plaats van 3. Dit komt voort uit de megatrend Technologisering die in de loop van de jaren steeds belangrijker zal worden!













microtrend: sneakers (sneakers)





maxitrend: behoefte aan apartheid (trendsetters, hip)





megatrend: individualisering









Sneakers werden vroeger door alles en iedereen gedragen, nog steeds zijn sneakers die te koop zijn in de winkel en waar menig mens zich mee wilt vertonen. Sneakers zijn een waar begrip geworden in de wereld van trendsetters, voorlopers en hip geklede mensen. Mensen hadden behoefte aan apartheid en wilden hip zijn. Dit kwam voort uit de megatrend Individualisering.


Toekomst










Micro-trend = Vernieuwde bordspellen





Maxi-trend = Behoefte aan samenzijn





mega-trend = Socialisering









In de toekomst zal er veel behoefte zijn naar het samenleven met elkaar. Iedereen krijgt meer behoefte om samen te zijn en leuke dingen te gaan doen. Op dit moment is de Individualisering nog een erg grote trend. Mensen willen zich afzonderen van de samenleving door bijvoorbeeld hun koptelefoon op te zetten. Maar in de toekomst gaat dit veranderen. Mensen willen samenzijn met hun dienbaren. Hierdoor zullen er veel nieuwe producten kunnen gaan ontstaan. Zoals vernieuwde bordspellen voor heel de familie. Leuke familie-uitjes en leuke gadgets waar iedereen van kan genieten. Dit komt dus voort uit de Mega-trend: Socialisering omdat de mensen gewoon weer de behoefte krijgen om samen te zijn.









Trendwatcher











Er wordt wel gezegd dat er in de wereld zes bureau's zijn die bepalen wat er in de mode komt. Eén van die zes is Trend Union, het bureau van de Nederlandse vijftiger Lidewij Edelkoort. Lidewij - tegenwoordig Li, van huis uit styliste, afkomstig uit Wageningen maar al jaren gevestigd in Parijs - is de eerste om haar invloed te relativeren. Als iemand zegt dat haar visie haast onvermijdelijk werkelijkheid wordt en dat ze 'self fulfilling prophecies' verkoopt, reageert ze: 'Als ik iets voorspel dat niet klopt, dan komt mijn voorspelling niet uit.' Het hoogst aangeschreven is ze om haar visuele voelsprieten, vooral om haar kleurgevoel: als Lidewij zegt dat geel in de mode komt, dan houd je daar als kledingproducent rekening mee. Want veel van haar voorspellingen komen uit, zo weten haar klanten (bedrijven als Siemens, Philips, Espirit en Nissan). Niet alleen op het gebied van de mode. Zo vestigde ze haar naam met de voorspelling dat er een revival van de teddybeer in de lucht hing - en jawel, een paar maanden later was het teddybeer voor en teddybeer na. Ze voorspelde terecht dat tuinieren en koken belangrijke hobbies zouden worden. Ze roept al jaren dat bedrijven zich bezig moeten houden met ethische vraagstukken, willen ze consumenten niet van zich vervreemden. En medio 2001 voorvoelde ze mondiale narigheid; de aanslagen op de Twin Towers kwamen voor haar ook niet geheel als een verrassing.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten