Een goede lancering is er één die bij mensen blijft hangen. Een zin of woord dat door de maatschappij wordt overgenomen voor de tijd dat het spotje draait of zelfs nog langer. Hier het voorbeeld van 4 uur Cup-a-Soup. Een gedetineerde heeft een plan beraamt om te ontsnappen, wanneer het moment daar is gaat hij te werk en volgt de route die hem naar buiten moet gaan brengen. Uiteindelijk blijkt dat hij een rondje heeft gemaakt en komt hij weer in z,n eigen cel terecht. Vervolgens verschijnt er een hand met een beker cup a soup in beeld (4 uur cup a soup). Ook één van de bekendere reclames is die van de zogenaamde aardige baas, die vervolgens de pan uit schiet met de beruchte zin 'nu even niet'!. Deze zin hoorde je op straat en in kroegen. Als iemand alleen maar aan wilde ge
ven dat iets niet paste, kwam meteen de schreeuw weer boven 'NU EVEN NIET!'. Iedereen weet dat deze reclame bij Cup-a-Soup hoort. Een geslaagde campagne
dus. Wel moet je bij zulke lanceringen uit kijken dat je reclame niet bekender wordt dan het product dat je wil verkopen. Cup-a-Soup heeft een hele reeks reclames die je ook kan terug vinden op www.cupasoup.nl onder Extra's en dan commercials.
Teruggekoppeld naar de Trend cirkel, zou ik deze lancering tussen de originals en de setters plaatsen. Ze brengen een bekend product op de markt maar steken het in een nieuwe en vooral origineel jasje. Doormiddel van de geweldige reclame die deze campagne met zich meebrengt word er een nieuwe trend neergezet.
Bronnen:
Concepten van nu
Musicals
Tegenwoordig is het niet meer weg te denken uit de wereld van media en entertainment, ik heb het over de musicals.
Bijna alle musicals van de afgelopen jaren zijn gebaseerd op verhaallijnen uit Disney tekenfilms.
De trendwatcher heeft een heel slim concept ontwikkeld maar tevens ook erg risicovol. Hij heeft de behoefte van de musicalbezoekers bevredigd door naast films ook tekenfilms in Nederland op de planken te brengen.
De behoeften naar amusement en een gezellig avondje uit worden hiermee bevredigd.
Ook de herkenning en herbeleving van de kindertijd, van de jonge generatie worden hiermee onbewust mee geprikkeld. Dit concept sloeg enorm aan en wordt duidelijk uitgebuit door steeds meer Disneyverhalen op de planken te brengen. Dit geldt ook voor de gehele merchandising eromheen.

Talentenjacht programma’s
Het idee van de talentenjacht op televisie is in Engeland ontstaan, Simon Cowell is de bedenker ervan. Al snel werd het programma-idee aan vele landen verkocht, waaronder Nederland. Hier kwam Idols in 2002 voor het eerst op de televisie en sindsdien trekt het programma elk seizoen weer veel kijkers. Binnen vijf afleveringen bereikte het programma een kijkdichtheid van twee miljoen kijkers per aflevering.
Zoals elke succesformule zijn er inmiddels ook van Idols verschillende kopieën te zien. Zo lijken onder andere de programma's X-Factor, Popstars The Rivals, So you wanna be a popstar en nu ook So you thing you can dance verdacht veel op het Idols-concept.
Het is tot nu toe geen van deze programma's nog gelukt om de kijkcijfers van Idols te overstijgen. Het programma genereerde in 2002 flinke inkomsten voor de producenten, door sponsorcontracten, merchandising en doordat kijkers tegen betaling konden meestemmen per telefoon en SMS.
De trendwatcher is duidelijk gaan inspelen op de behoefte van de kijkers.
De behoefte naar lachen,leedvermaak en amusement. Misschien ambieert de kijker dezelfde droom en word daarom onbewust geprikkeld om te gaan kijken. Wie wil tegenwoordig niet beroemd worden.
Op al deze dingen is bij Idols duidelijk gelet en het uitbuiten van het concept bij alle voortkomende programma’s die hieruit zijn ontstaan. Steeds een stapje verder gaan om de kijker te blijven boeien.

Concept uit het verleden

Televisie
De geschiedenis van de Nederlandse televisie is begonnen in de jaren '30 van de 20e eeuw toen de eerste Nederlandse experimenten met de televisie werden uitgevoerd. De eerste zenders werden gebouwd door televisiepionier Erik de Vries die werkzaam was bij het Natuurkundig Laboratorium van Philips. Hij deed daarmee de eerste proeven en uiteindelijk vonden de eerste uitzendingen in Nederland plaats. Dit was in 1930 vanaf het torentje van het Amsterdamse Carltonhotel. In het jaar 1935 zou de eerste persoon op de Nederlandse televisie verschijnen. In 1967 werd kleurentelevisie officieel in Nederland geïntroduceerd waar slechts enkele duizenden mensen van konden meegenieten, dit door de toen nog erg hoge prijzen.
Waarom is het een goed concept uit het verleden?
Nu 70 jaar later heeft ieder huishouden minstens 2 televisies in huis en kan je er van alles op terugvinden. Informatievoorzieningen, amusement, scholing, sport,ontspanning, noem maar op. Het medium televisie is in onze wereld onmisbaar geworden. Uiteraard moeten al die programma’s wel betaald worden. In ons land gaat dat op twee manieren. Bij de zogenaamde publieke omroepen via kijk -en luistergeld. Bij de commerciële omroepen zoals RTL en SBS 6 wordt het maken van programma’s betaald met geld van adverteerders.
De kijkcijfers zijn erg belangrijk. Als adverteerders reclame willen maken vlak voor een populaire soap of voetbalwedstrijd - dus als er veel mensen kijken - betalen ze meer.
De tv heeft de wereld van de mens in principe groter gemaakt.
Conceptontwikkelaar
Albert Verlinde
Vervolgens startte hij in 1984 onder toeziend oog van Jos Brink en Frank Sanders de cabaretgroep Boemerang. Verlinde schreef vier avondvullende stukken en speelde er zelf ook in mee. Boemerang bestond uit Verlinde zelf, Dick Cohen, Edna Kalb en op de piano Ad van Dijk. In 1985 kwamen Annemarie Henselmans en Irene Kuiper erbij.
Vanaf 1987 was hij naast artiesten als Vera Mann, Jasperina de Jong en Loeki Knol te zien in onder meer de musicals Berlin to Broadway with Kurt Weil, Me and my Girl, My Fair Lady, Barnum en Follies in Concert.
In 1989 maakte Verlinde de overstap naar de televisie. Achter de schermen werkte hij bij de AVRO als producent en redacteur. In 1992 verhuisde hij naar de commerciële zender RTL 4 om daar het programma Showtime te presenteren. Enkele jaren later werd hij door SBS 6 gecontracteerd voor onder andere Showbizz, Show en zo, en Hart van Nederland. Vanaf 2001 is hij vast panellid (noemt zichzelf 'deskundige') in het populaire showbizz-programma RTL Boulevard bij RTL 4.
Naast zijn televisiewerk was Verlinde radiopresentator bij de voormalige commerciële radiozender Noordzee 100.7 FM, schrijft hij columns voor onder andere roddelblad Privé en is hij eigenaar van het bedrijf V&V Entertainment. In zijn studententijd was hij twee jaar lang freelance sportverslaggever bij de krant in zijn woonplaats, het Brabants Dagblad. Verlinde was specialist amateurvoetbal.
Toen Verlinde in 1998 op het idee kwam om een musical te maken over Edith Piaf met Liesbeth List in de hoofdrol, vroeg hij vriend Roel Vente of die met hem een nieuw theaterbedrijf wilde beginnen. In 1999 werd V&V Entertainment opgericht waarin Verlinde als Creatief Directeur verantwoordelijk werd voor de stukken die gebracht worden en de sterren die daarin stralen.
Bronnen:
www.wikepedia.nl
www.americanidol.com
www.xfactoronline.nl
www.popstarsfansite.nl
www.sytycd.hyves.nl
www.disney.com
www.musicals.com
Trends van nu
Maxitrend: digitalisering
Megatrend: dematerialisering
Onlangs is de OV-chipkaart geïntroduceert in Nederland. Hoewel de invoering niet vlekkeloos is verlopen, is het toch een doorbraak ten opzichte van de oude vervoersbewijzen zoals het treinkaartje en de bus strippenkaart. Als belangrijk voordeel van de OV-chipkaart wordt genoemd dat hij direct inzicht geeft in het reisgedrag van passagiers, en daarmee een nauwkeuriger verdeling van de reizigersinkomsten over de verschillende vervoerders mogelijk maakt. Voor de invoering van de OV-chipkaart heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat tot april 2008 130 miljoen euro uitgetrokken. Dit overigens los van 500 miljoen euro die in 2001 aan de NS beschikbaar is gesteld voor toegangspoortjes.
Voor de reiziger kan de geautomatiseerde betaling als een voordeel gezien worden. Makkelijk, snel en veilig zijn de marketing-termen van de chipkaart.
Al in 1992 kregen de NS subsidie van het ministerie van Economische Zaken om elektronische kaartjes en poortjes te testen in Maarssen, Tiel en Utrecht. Dit werd gezien als een succes, in 1993 werd bekend gemaakt dat aan een de invoering van een chipkaart zou gaan worden gewerkt. Sinds 2004 wordt in Nederland een aantal proeven gehouden met de OV-chipkaart. Eind 2005 is de kaart voor het eerst geïntroduceerd in de regio Rotterdam. Eind 2008 was de kaart ingevoerd in de provincies Noord-Holland en Utrecht en delen van Flevoland, Zuid-Holland en Gelderland. In 2009 volgt invoering in Friesland, Overijssel, de rest van Flevoland en Gelderland en een deel van Zuid-Holland (zie kaartje hiernaast).
De OV-chipkaart is een gezamenlijk initiatief van vijf grote openbaarvervoerbedrijven: Connexxion, GVB, HTM, NS en RET. Deze bedrijven hebben samen de joint venture 'Trans Link Systems' (TLS) opgericht om gezamenlijk de introductie van de OV-chipkaart vorm te geven.
Maxitrend: gamen
Megatrend: dematerialisering
Je heb ze in bijna alle kleuren en zijn er makkelijk om de tijd te doden, onderweg naar je bestemming.
De draagbare spelcomputer, die naast gamen ook de mogelijkheden biedt om video- en audio-bestanden af te spelen en foto's te bekijken, werd voor het eerst in thuisland Japan geïntroduceerd op 12 december 2004.
Nu vijf jaar later is onlangs de nieuwste psp op de markt uitgebracht, de psp-go.
De psp-go bevat veelal dezelfde capaciteiten als zijn voorgangers maar de belangrijkste transformatie is, het niet meer hoeven kopen van games in fysieke vorm maar ze gewoon kunnen downloaden via internet ( playstationstore).
Dit is een ultieme verandering omdat je niet meer met talloze spelletjes hoeft rond te lopen.
Bron: wikepedia.nl
Bron: playstationstore.com
Maxitrend: Bereikbaar zijn.
Megatrend: Technologisering.
Greenpoint was een mobieletelefoonnetwerk van PTT Telecom(nu KPN) in Nederland. Het ging van start in mei 1992. Het was bedoeld als goedkoop alternatief voor het dure autotelefoonnetwerk.
Het basisstation is aangesloten op het telefoonnet. De openbare telefoonfunctie werkt in de directe nabijheid (150 meter) van een openbaar basisstation (Telepoint)
In het begin, zo rond 1995 had nog niemand een echte behoefte aan een mobiele telefoon maar daar kwam al snel verandering in. De consument werd door verschillende aanbieders bestookt met reclame voor een mooi mobiel en niet lang daarna steeg de behoefte van de consument, Mensen wilden bereikbaar zijn, elkaar overal ten alle tijden kunnen bellen! Greenpoint had op het hoogtepunt van haar bestaan, in 1996, 60.000 abonnees. In 1998 was dit aantal teruggelopen tot zo’n 20.000. Op 1 januari 1999 werd Greenpoint beëindigd.
Nu is de mobiele telefoon niet meer weg te denken uit onze samenleving.
Tegenwoordig merk je dat technologie blijvend het leven en gedrag van mensen beïnvloed. Maar mensen maken tegenwoordig meer afwegingen in wat ze wel bruikbaar vinden en wat niet. Mensen zijn kieskeuriger geworden.
Bron: wikepedia

Microtrend: Flippo’s.
Maxitrend: Verzamelen.
Megatrend: Erbij willen horen.
In 1995 werd de flippo populair, vooral bij de kinderen die op de basisschool zaten. Dit is een rond schijfje dat gratis bij de chips van Smiths zat. Hierop werden verschillende stripfiguren op afgebeeld, de karakters kwamen uit de serie de Looney Tunes en Chester Cheetos. Je kon verschillende dingen doen met de flippo’s zoals verschillende spelletjes waarbij je andermans flippo’s kon winnen. Als je dubbele flippo’s had dan konden de kinderen ze onderling met elkaar ruilen.
Daarnaast gaven de fabrikanten van Smiths ook verzamelmappen uit waarin je de flippo’s kon verzamelen.
Het is heel goed mogelijk dat de bedenkers van de flippo geïnspireerd zijn door een spel genaamd Menko, hetgeen gedurende de Edoperiode (1600-1867) erg populair was in Japan. Zowel de objecten die werden gebruikt bij Menko als het spel zelf vertonen veel overeenkomsten met de flipporage.Verzamelen Beeldjes postzegels of knikkers, het werd allemaal in grote aantallen verzameld. Iedereen had wel iets wat hij of zij graag spaarde. Hoe groter en origineler je verzameling was hoe meer aanzien je kreeg. Tegenwoordig hechten mensen niet zo veel waarde meer aan het verzamelen van spullen al is er hier of daar nog wel een fanatieke verzamelaar. Echter, pas geleden was het verzamelen weer helemaal in toen kinderen belaagd werden met flippo’s, voetbalplaatjes en pokemonplaatjes. Maar tegenwoordig is het helemaal uit, het verzamelen.
Bron: wikepedia
Microtrend: Online winkelen
Maxitrend: makkelijker en sneller.
Megatrend: Totale digitalisering.
Winkelen via internet lijkt op het eerste gezicht alleen maar voordelen op te leveren: het is snel, gemakkelijk, het bespaart tijd en in sommige gevallen ben je zelfs goedkoper uit dan dat je, je spullen in een fysieke winkel aanschaft. Met een druk op de knop heb je binnen een mum van tijd je boodschappen of andere goederen in huis zonder dat je er de deur voor uit moet. Bekend zijn de successtories van Amazon.com, bol.com en andere e-commerce websites die van alles verkopen.
Voor de komende jaren wordt dan ook een sterke groei verwacht van de bestedingen via het internet, met name omdat het aantal internetgebruikers groeit.
Het heeft inderdaad vele voordelen maar zoals ik er nu over denk ook een sombere invloed. Lege straten, minder winkels en gezellige koopavonden, minder socialisatie.
Bron: Zdnet.nl
Bron: Secondsight.nl
Faith Popcorn: reclamecreatief als trendwatcher
De 'Moeder aller trendwatchers' wordt zij wel genoemd en de 'Nostradamus van onze tijd'. Dat heeft ze vooral te danken aan de vuistdikke visionaire boeken die zij samen met Lys Marigold schreef, zoals The Popcorn Report, Clicking en EVAlutie. Maar misschien is de in 1947 geboren als 'Plotkin' geboren Popcorn wel nog altijd vooral de New Yorkse reclamecreatief die zij was voordat ze wereldberoemd trendwatcher werd. In elk geval getuigen haar gelikte presentaties en de 'catchy' uitdrukkingen die zij heeft bedacht zoals 'clanning', 'cashing out' en 'mancipation' van een commerciële en creatieve achtergrond. En wat te denken van haar laatste boek 'A Dictionary of the Future'? Hier treft de lezer geen trends aan, geen toekomstvoorspellingen, maar alleen nieuwe begrippen. Het grote publiek zal haar echter wel altijd blijven zien als trendwatcher, en dan vooral als de 'ontdekker' van het 'cocooning': thuis blijven, je terugtrekken in een beschutte omgeving. Faith wordt niet door iedereen even serieus genomen, maar haar klanten - grote bedrijven zoals IBM en Nissan - hebben geleerd goed naar haar adviezen te luisteren. Want zij was degene die Coca Cola waarschuwde dat de introductie van New Coke op een commerciële ramp zou uitlopen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten